Foto: Seterliv.no

Opplev Tinnbygdene – 3 dager

Opplev de vakre Tinnbygdene hvor du får en smakebit av norske håndverktradisjoner, mattradisjoner og kulturminner.

Noen høydepunkter

• naturgitte sklier og jettegryter på Røyslandsbergo
  • Håvardsrud Seterliv
  • TinnBua; butikken med "litt søtt, litt salt, noko tå alt"

Foto: Seterliv.no

Dag 1: Dale – Tinn Austbygd

Dale – Mæl RV37 - 10 km
Mæl – Atrå RV364 - 3 km
Atrå – Gøystdalvegen - 3 km
Atrå – Tinn Austbygd RV364 - 5,5 km

Mår Kraftverk

På Dale kan du få omvisning på Mår Kraftverk, som er et av Statkrafts 5 visningskraftverk. Gratis omvisning hver dag på sommeren. Les mer om Mår Kraftverk her.

Følg så RV37 ca 10 km til Mæl, ta til høyre over bruen og besøk Mæl stasjon.

Mæl stasjon

På Mæl stasjon kan du få omvisning på DF Ammonia. DF Ammonia er søsterskipet til DF Hydro som ble sunket under 2.verdenskrig, og er i dag verdens eneste gjenlevende dampdrevende jernbaneferge. Les mer om guding på DF Ammonia.

Ta gjerne en rast og en matbit på Tinnsjø Kro før du kjører tilbake over bruen, og til høyre mot Atrå. Nå følger du ”Tinnsjøstranda” RV 364 til Atrå. Hele veien kjører du langs Tinnsjøen. I Atrå finner du Tinn Håndverkssenter som er en salgsutstilling av lokale håndverksprodukter.

Røyslandsbergo

Er det en varm sommerdag og du heller ønsker å bruke tiden i naturskjønne omgivelser, så anbefales et bad i Røyslandsbergo. Dette er blankskurte berg som mange benytter som bade- og solingssted om sommeren. Her finner man naturlige sklier i berget og jettegryter.

Røyslandsbergo finner du ved å ta til venstre ved Atrå Kirke. Her er det skiltet mot Røyslandsbergo.

Etter endt bading, ta tilbake til Atrå, og følg RV 364 mot Tinn Austbygd.

Overnatting

I Tinn Austbygd finner du en stor familievennlig campingplass; Sandviken Camping, med flere hytter til utleie. Her er det gode fiskemuligheter, badestrand, lekeplass, minigolf og vollyballbane.

Dag 2 Tinn Austbygd – Tessungdalen

Austbygde sentrum – Skirvedalen

Skirvedalen - Lurheim

Lurheim – Tessungdalen FV 755 13 km

Tessungdalen – Imingfjell FV 755 18 km

Øyan Turområde

Dersom du har med barn på bilferien, så start gjerne dagen med en liten fottur rundt Øyan. Dette er et svært barnevennlig turområde, med små oppgaver underveis.

Gå enten fra campingplassen eller sett bilen på parkeringsplassen i sentrum, ved banken.

TinnBua

I Tinn Austbygd ligger også en svært spesiell butikk; TinnBua. Et stopp her anbefales. Butikken ligger på et gårdsbruk og inneholder alt fra lokalmat, klær til interiør. Flott utsikt over Tinn Austbygd fra gården.

Du finner TinnBua dersom du kjører fra Sandviken Camping og opp Austbygdebakkene mot Hovin. I andre sving tar du til venstre og her er det skiltet til TinnBua. Følg skiltingen og du vil bli overrasket over butikken som sies å ha ”litt søtt, litt salt, noko tå alt”.

Dersom du fortsetter videre forbi TinnBua, kommer du til avkjørselen mot Veggli og Skirvedalen. Følger du denne i ca 10 km kommer du til Håvardsrud Seterliv.

Dette er en god, gammel seter som har bevart de ekte norske tradisjonene. Her kan du kjøpe seter produkter som du kan nyte videre på bilturen, eller du kan ta en matbit på stedet, og være med på dyrestell.

Lure Kulturminneområde

Etter besøket, går turen tilbake samme vei. Etter ca 10 km kommer du til en veldig skarp sving, her følger du skilt mot Tessungdalen. Ta til høyre mot Tessungdalen når du kommer ut på FV 755 og følg den et par kilometer til Lure Kulturminneområde.

Parker bilen ved Lurheim, og gå over veien. Her finner du startpunktet for ”den gamle bygdevegen”, som tar deg både til gården der Snowshoe Thompson bodde, samt den flotte Lurefossen i motsatt retning.

Kjør så videre mot Tessungdalen hvor du blant annet finner Haugen Treindustri . Dette er en moderne trevarefabrikk og er den eneste i landet som produserer tresleiver og andre kjøkkenredskaper. Fabrikkutsalget har åpent daglig.

Imingfjell

Fra Tessungdalen bærer turen videre opp på høyfjellet. Flott høyfjellsnatur og gode turmuligheter venter deg på Imingfjell. Legg inn en overnatting på Imingfjell Turistheim og benytt dag nr 3 i Hardangerviddas storslagne natur.